دیگ گلاب گیری

دیگ عرق گیری بوشهر

استان بوشهر در جنوب ایران و در حاشیه خلیج فارس قرار دارد و دارای آب و هوای گرم و شرجی است.این استان به دو بخش جلگه ای و کوهستانی تقسیم بندی شده است. از نظر ارتفاعات، این استان فاقد ارتفاع قابل ملاحظه بوده و به این جهت از توده های باران زای مهاجر به استان،دریافت مناسبی ندارد و به دلیل بارندگی کم و آب و خاک شور، پوشش گیاهی در حد ناچیزی قرار دارد. جالب است بدانید یکی از آداب و رسوم قدیمی این استان،مراسم  باران خواهی است که در فصلی که باید باران ببارد یعنی اوایل آذر ماه،ولی این اتفاق نمی افتد، به طور دسته جمعی این مراسم را برگزار می کنند.با این وجود برخی گیاهان دارویی در این بخش یافت شده است.

جهت  بررسی گیاهان دارویی، استان بوشهر به چهار قسمت تقسیم شد و هر سال یک بخش، به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. با تحقیق و بررسی و استفاده از دانش و تجربه افراد بومی مجرب و با سابقه استان، برخی گیاهان دارویی شناسایی شده است و اطلاعاتی از محل دقیق جمع آوری و نام های محلی این گیاهان ثبت گردید. از جمله این گیاهان می توان به 10 گونه از خانواده کاسنی،80 گونه از خانواده نعناع و 6 گونه از خانواده سدر اشاره کرد،که بیشترین کاربرد آن ها برای درمان بیماری های گوارشی می باشد.

استفاده سنتی از گیاهان دارویی در منطقه، بسیار وسیع است و علاوه بر جنبه های درمانی و اقتصادی جزو سنت های زندگی مردم شده است. امروزه بهره برداری از این گیاهان دارویی، به تدریج در حال عبور ازسنتی به صنعتی است و دیگ های عرق گیری و گلاب گیری در حال راه اندازی می باشد.

دیگ عرق گیری بوشهر با سرعت و بازدهی بالا و استفاده آسان این امکان را ایجاد کرده تا اهالی این استان بتوانند از گیاهان دارویی که در این منطقه وجود دارد، بهره برداری بیشتری داشته باشند.

دیگ عرق گیری بوشهر چگونه عمل می کند؟

دیگ های  عرق گیری بوشهر تماما استیل و ضدزنگ است و برای خروج گازهای اضافی، اگزوز دار طراحی شده است.عرق گیاهی که در دیگ استیل ساخته می شود خالص تر و خوشبوتر است، زیرا در فلز جنس استبل واکنش های شیمیایی کمتری اتفاق می افتد که مانع این می شود که اسانس گیاه تجزیه شود.

این نکته را هم باید در نظر داشت که در دیگ هر چقدر گیاه بیشتر از آب باشد، عرق با کیفیت تر خواهد شد. دستگاه در مرحله تقطیر یعنی در مرحله تبدیل مایع به بخار، پرتی بخار ندارد و کل بخارات ایجاد شده، پس از سرد شدن توسط قسمت کندانسور به عرق خالص و طبیعی تبدیل می شود.در دیگ عرق گیری بوشهر تمام این مراحل در دمای پایین اتفاق می افتد و در دمای پایین عمل سرد کردن بهتر انجام می گیرد و در پایان، عرق خنک تری از دستگاه بیرون می آید.

با توجه به توسعه کشت گیاهان دارویی و ارزش افزوده بالای این گیاهان و همسایگی این استان با کشورهای حوزه خلیج فارس، می توان از این صنعت به عنوان راهکاری برای صادرات غیر نفتی نام برد که رونق معیشت مردم را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *