دیگ گلاب گیری

بهترین دیگ گلاب گیری استیل

حتما تا الان در اطراف خود فرایند گلاب گیری را دیده اید. دیگ گلاب گیری استیل بهتر از روش های قدیمی این کار را انجام می دهد. بیشتر از ۲۳۰۰ گونه گیاهی ایرانی خواص دارویی دارند. پراکندگی شهر ها از نظر شرایط آب و هوایی و میزان بارش در پراکندگی گونه های گیاهی در ایران نیز اثر گذاشته است. گلاب در اصفهان، بید مشک در فارس و عرق نعنا در خراسان جنوبی بیشتر تولید می شود. تولید این گیاهان مفید با هزینه های کم و آسان انجام می شود که این امر در اشتغال و در آمد زایی نیز مؤثر است.  عرقیات گیاهی مهم ترین دارو ها در طب سنتی است و جایگزینی برای آن ها کمتر یافت می شود. کار با دستگاه گلاب گیری استیل نیاز به تکنولوژی و تخصص خاصی ندارد و به راحتی و با سرمایه کم فعالیت اقتصادی به راه انداخت و تا صادرات این محصولات را گسترش داد. برای این کار شما نیاز به یک فضای کسب و کاری و دیگ عرق گیری دارید. بسیاری این شغل را فصلی می دانند اما افرادی هستند که به وسیله  گلاب گیری استیل با گیاهان خشک شده در فصل زمستان هم کار خود را ادامه  می دهند و حتی سودمند تر است.

مرغوب بودن جنس گیاه، بسته بندی مناسب و بازاریابی خوب می تواند در فروش این محصولات به شما کمک کند. البته این فعالیت ها زیر نظر سازمان هایی مانند شهرداری، وزارت بهداشت و … انجام می گیرد و برای شروع نیاز به اخذ مجوز است. بعد از مراجعه به صنف مربوطه باید در کلاس های آموزشی بهداشت شرکت کنید تا کارت سلامت به شما تعلق بگیرد. این کارت ها تا ۶ ماه اعتبار دارند و بعد از ۶ ماه قابل تمدید است. صاحبان این کسب و کار با کشاورزان قراردادی طی می کنند تا محصولات شان را با بالاترین کیفیت آب و کود پرورش داده و به آن ها بفروشند. بسیاری از مردم در ایران و سایر کشور ها مانند عراق و ترکیه به دلیل عوارض بالای دارو های شیمیایی بر روی سلامتی در دراز مدت به مصرف عرقیات گیاهی روی آوردند البته مصرف بیش از حد این گیاهان دارویی نیز بر عملکرد دستگاه های بدن اثر منفی دارد.

 

دیگ گلاب گیری استیل

 

عرق گیری با دیگ چگونه انجام می شود؟

دیگ گلاب گیری استیل را پر از گل برگ های گیاه مورد نظر مانند گل محمدی می کنند. دیگ ها با استفاده از برق یا گاز حرارت می بینند و بخار معطر از طریق یک برج یا لوله  وارد محفظه سرد می شود. در آن جا عمل تقطیر یعنی تبدیل گاز به مایع صورت گرفته و مایع معطر که در واقع اسانس آن گیاه می باشد در مخزن دیگری ذخیره می شود . در دیگ های اگزوز دار این عمل با دمای پایین صورت می گیرد و از مزایای آن به حساب می آید. نسبت آب به گل برگ گیاه در فرایند عرق گیری یا گلاب گیری بسیار مهم است. اگر می خواهید عرق دو آتیشه  یا درجه یک مقدار گیاه در این نسبت بیشتر باید باشد و دوبار عمل تقطیر انجام می شود. بعد از تقطیر باید عرق گرفته شده مدتی در ظرف و سپس در یخچال باقی بماند تا عطر آن تثبیت شود.

 

کنترل کیفی عرقیات گیاهی

در گذشته که این دیگ ها وجود نداشت، با قرار دادن دیگ های مسی بزرگ روی گاز این کار انجام می گرفت. با توجه به این که از عرقیات گیاهی موارد استفاده بالایی به عنوان طعم دهنده ها، اسانس ها، نوشیدنی ها و دارو دارند، توجه به کیفیت آن ها  الزامی است و باید نمونه گیری شود و به آزمایشگاه جهت انجام آزمایش های میکربی و شیمیایی برده شود. بهترین دیگ از جنس  گلاب گیری استیل می باشد که کمترین آلودگی را وارد محصولات می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *