دیگ گلاب گیری

خرید بهترین دیگ عرق گیری اصفهان

با گسترش شرکت های داروسازی و شیمی و دسترسی به دارو های شیمیایی توجه به عرقیات گیاهی کم شده است اما خواص مفید و تولید آسان آن ها به وسیله دیگ عرق گیری اصفهان می تواند برای شما قابل توجه باشد. البته اگر بدون تجویز پزشک و بیش از حد مصرف شود، می تواند آثار بدی داشته باشد. گیاهان دارویی برای درمان همه ی بیماری ها سودمند نیستند و لازم است که با مراجعه به پزشک و استفاده از دارو های جدید شیمیایی با بیماری مبارزه کرد بنابراین عرقیات گیاهی بیشتر از جنبه ی پیشگیری از بیماری قابل توجه هستند. تولید آن ها با کمک دیگ عرق گیری اصفهان، بدون نیاز به فناوری های پیچیده و ساده انجام می شود. فرایند عرق گیری  برای اولین بار در مصر صورت گرفته است. در آن زمان از عرق گیری برای دستیابی به عصاره های گیاهی و دانه های روغنی استفاده می کردند که یک فرایند بسیار پیچیده بوده است. در چین و هند بسیاری از مردم در گذشته به این کار مشغول بودند و از طریق آن درآمد کسب می کردند.

امروزه نیز عرقیات گیاهی در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. کشور ما با داشتن گونه های زیادی از گیاهان دارویی بخش مهمی از صادرات را به ابن امر اختصاص داده است. هر ساله در فصل بهار و ماه اردیبهشت که اوج شکوفایی گل ها است، جمعیت زیادی به کاشان در استان اصفهان سفر می کنند تا از نزدیک آیین جذاب و زیبای گلاب گیری را ببینند.

دیگ عرق گیری اصفهان

اسانس و عرقیات باهم چه تفاوت هایی دارند؟

با ۹ روش میتوان از گیاهان اسانس تهیه نمود که ساده ترین آن ها، عرق گیری است. برای تهیه اسانس از قسمت نرم گیاهان مانند گلبرگ و برگ، باید مستقیم آن ها را داخل دیگ عرق گیری اصفهان بریزند و برای قسمت های محکم تر گیاه مانند دانه، ریشه و پوسته ی گیاهانی همچون زنجبیل، آویشن، زیره و دارچین ابتدا باید آن ها  را پودر کرد سپس اسانس گیری نمود. اسانس ها نقطه تبخیر کمتری نسبت به ذرات آب دارند برای همین زودتر بخار می شوند و با عبور از برج خنک کننده فرایند تقطیر صورت گرفته و از فاز گازی به فاز مایع تبدیل می شوند. میزان آب اولیه در غلظت مایع حاصله اثرگذار است. اگر از میزان آب کمتری استفاده شده باشد، حالت روغنی دارد و روی سطح آب شناور است و آن را جمع آوری می کنند، به این حالت اسانس گفته می شود اما اگر میزان آب استفاده شده در دیگ بیشتر باشد، مایع به صورت عرق است.

اسانس ها با توجه به این که غلظت بالاتری نسبت به عرقیات دارند، اگر زیاد مصرف شود به بدن ما صدمه می زند. بعضی از آن ها حتی اگر با پوست تماس پیدا کنند، باعث ایجاد تاول و سوختگی می شود و اگر خورده شوند، پرز های سلولی دهان و مسیر گوارشی را از بین می برند.

تولید عرق دو آتیشه با دیگ عرق گیری اصفهان

اگر مولکول های عرق به طور کامل و یکنواخت میان مولکول های آب جا گرفته باشند یا به عبارتی آب استفاده شده در دیگ عرق گیری اصفهان، توسط مولکول های عرق اشباع شده باشد، عرق گیری به صورت مطلوب انجام شده و محصول آن عرق درجه یک می باشد که به آن عرق دو آتیشه یا دو تقطیره می گویند. به این منظور برای یک گیاه مانند نعناع یک بار تقطیر را انجام می دهند و دوباره عرق به دست آمده را به عنوان آب وارد دیگ عرق گیری اصفهان کرده و فرایند تکرار می شود. برای رسیدن به عرق مرغوب و با کیفیت استفاده از دیگ های تماما استیل و اگزوز دار توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *